Thursday, January 20, 2011

MY RESIPI 1: KUIH MEE

Akum..oleh kerana aku lama xupdate n serabut dengan blog ni yang kucar kacir, jadinya aku berehat sebentar...now aku continue lagi dengan 1 resipi yang aku rasa u oll semua pon da taw nak buat die...but aku saja nak share dengan u oll..

           Bahan2 yang diperlukan ialah:
                                              
                    tepung gandum
                             air
                          garam
                ikan bilis/udang kering
                        cili kisar
                       daun kari
                       jintan manis
      mesin mencanai dan memotong kuih ni


         1)  ok ye puan2 first sekali u oll kena masukkan tepung gandum yang u oll rasa mampu untuk di canai dan digoreng ke dalam bekas bersama-sama air garam ...selalunya satu bungkus pon da banyak dapat..2 pon da x larat nak canai...air 2 masukkan sedikat demi sedikat...mengikut pengalaman aku la,air x boleh banyak sangat nanti masalah mase canai dan masa nak goreng, die jadi melekat-lekat dan effectnya die kurang masak n garing. FAHAM?


         2) secondly, after da sebati u oll masukan pula cili yang dikisar 2 bersama-sama dengan udang kering or ikan bilis yang ditumbuk lebam2 2....owhh jintan manis jangan la lupa pulak evendow aku da lupa...ok korang gaul la dengn baik-baik, tertib dan cermat k...guna la kaedah yang korang rasa bersesuaian untuk uli tepung 2..

      3) bila da uli 2 rehatkan la jap die, pas2 after 15 minit korang boleh la bahagikan die kepada ketulan2 yag kecik2..supaya senang nak canai nanti....and masa canai nanti jadi la die macam ni....


  tepung yang di canai pertama kali menggunakan (no 2)


tepung yang dicanai  kali kedua menggunakan no 4

tepung yang siap dicanai kemudian di potong menggunakan mesin 
(no 3)

tadaaa da siap di goreng..


ni pown...

WHAT DO YOU THING???

No comments:

Post a Comment